Transport ponadnormatywny – czym jest i po co się go używa?

Sektor transportu stał się w tych czasach niezwykle rozbudowany i odznacza go znacznie lepsza organizacja względem poprzednich kilku dekad. Dziś nie ma praktycznie towaru, którego nie udałoby się w jakikolwiek sposób przewieźć z miejsca odbioru do miejsca docelowego. Już nawet ładunki kilkukrotnie przekraczające dopuszczalne normy gabarytowe są w stanie przemierzyć na naczepach ciągników siodłowych ogromny dystans. Do tego potrzeba jednak odpowiedniego zaangażowania i przede wszystkim sprawnej organizacji. W poniższym wpisie postaramy się więc wyjaśnić, na czym polega transport ponadgabarytowy oraz przedstawimy część obowiązków, jakie musi wykonać przewoźnik w celu jego realizacji. Zapraszamy!

Czym jest transport ponadgabarytowy?

Transport ponadnormatywny określany jest jako przewóz ładunków przekraczających dopuszczalne normy gabarytowe, które zostały szczegółowo opisane w prawie drogowym. Mogłoby się więc wydawać, iż taki przewóz jest niezgodny z prawem, co w konsekwencji przełożyłoby się na ogromne kary dla przewoźnika. Nic bardziej mylnego – niektóre towary nie mają fizycznej możliwości demontażu na mniejsze części, przez co ich przemieszczanie musi być realizowane w takiej formie, w jakiej występują.

Przewoźnik organizujący takie wydarzenia musi natomiast ubiegać się o szereg pozwoleń od odpowiednich organów, a także informować wszystkie najbliższe posterunki o trasie przejazdu. Widać więc, że na całkowitą realizację takiego transportu składa się nie tylko proces logistyczny, ale również całe zaplecze wymogów nakładanych na firmę transportową przez ustawodawcę. Dlatego też, dysponując ładunkiem ponadgabarytowym do przewiezienia, raczej zaleca się skorzystać z usług doświadczonej firmy transportowej, aniżeli realizować wszystko na własną rękę.

transport

Co zalicza ładunek do grupy ponadgabarytowych?

Oczywiście, transport ładunków ponadgabarytowych ma miejsce tylko i wyłącznie w momencie, gdy towar przewożony na naczepie przekracza normy wymiarowe oraz wagowe. W zależności od typu asortymentu, każdemu przejazdowi można przydzielić jedną z siedmiu klas pozwoleń. Klasy I oraz II są wydawane dla ładunków podzielnych, natomiast pozostałe dla niepodzielnych. Ogólną normą dotyczącą gabarytów w ciągnikach siodłowych są wymiary: długość 16.5 metra, szerokość 2.5 metra, wysokość 4 metry oraz waga 42 tony. Warto pamiętać, że do ciężaru całkowitego wlicza się nie tylko sam ładunek, ale również wagę pojazdu, paliwa i kierowcy.

Najczęściej do grupy ładunków ponadnormatywnych zaliczamy maszyny budowlane, części do elektrowni wiatrowych, czy też betonowe konstrukcje. Warto przytoczyć tutaj przykład z bardzo niedawna, kiedy to przez niemalże całą Polskę realizowany był transport maszyny TBM do drążenia tunelu. Rozmiary urządzenia sięgały 112 metrów i ponad 4 000 ton wagi, czego nie można zaliczyć do łatwych wyzwań. Dlatego też, w celu zrealizowania transportu przekraczającego dopuszczalne normy, warto udać się tylko do doświadczonych przewoźników, doskonale znających procedurę tego rodzaju przewozu.

Redakcja Salamander

Witaj na stronie Salamander! W naszych artykułach znajdziesz treści pisane z pasją, dotyczące przemysłu, budownictwa i wystroju domu. Możesz zainspirować się naszymi pomysłami i stworzyć idealną przestrzeń dla siebie nie tylko w domu, ale i w swoim ogrodzie! Zapraszamy do lektury!