W jaki sposób silnik lub układ napędowy przenosi swoją moc na pozostałe podzespoły maszyny, by ta mogła pracować w oczekiwany sposób? Odbywa się to za sprawą wykorzystania części mechanicznych, do których bez wątpienia zaliczyć można standardowy i popularny łańcuch przemysłowy. Jest to element, który prawdopodobnie każdy z nas doskonale zna. Nie tylko ze skomplikowanych maszyn, ale i samochodów, motocykli, czy nawet rowerów. Sprawdź więc więcej szczegółów na temat tego komponentu i zobacz, co warto wiedzieć na jego temat.
Zastosowanie łańcuchów przemysłowych
Dzieląc łańcuch przemysłowy na konstrukcje jednorzędowe i wielorzędowe, można wyróżnić wiele ich zastosowań – zaczynają m.in. od prostych konstrukcjach, jak napęd roweru i rozrządu w silnikach spalinowych. Warto jednak zaznaczyć, że obydwa łańcuchy przemysłowe różnią się od siebie nie tylko wizualnie, ale również parametrami i wytrzymałością. Łańcuch przemysłowy eksploatowany w rozrządach maszyn mechanicznych poddawany jest dużo większym obciążeniom, przez co powinien być wykonany z trwalszych tworzyw – co pozytywnie wpłynie również na jego żywotność.
Łańcuchy dwu– i wielorzędowe montowane są w urządzeniach i układach, gdzie łańcuch przemysłowy jednorzędowy mógłby sobie nie poradzić z ilością obciążeń. Nie jest to jednak standard, ponieważ mimo klarownej teorii, praktyka wielokrotnie udowodniła już, że łańcuch jednorzędowy o innych parametrach (np. krótszy i grubszy) może poradzić sobie o wiele lepiej. Najlepszym tego przykładem mogą być m.in. auta marki Mercedes, które w starszych generacjach posiadają awaryjne rozrządy bazujące na łańcuchach dwurzędowych, przy czym nowsze generacje wykorzystujące łańcuch jednorzędowy były dużo mniej problematyczne – nawet do kilkuset tysięcy kilometrów.
Historia procesu produkcji łańcuchów przemysłowych
Ciężko jednoznacznie określić, kiedy łańcuchy przemysłowe stały się powszechnie stosowane przy konstruowaniu maszyn. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że do dziś wykorzystywane są one w przemyśle, nikogo nie powinien zaskakiwać fakt, że pierwsze konstrukcje powstawały z miedzi, brązu i żelaza przy użyciu metody zgięcia, nitowania i plecenia ogniw. Nieco później ludzkość stosowała technikę kucia, co znacznie wydłużyło żywotność i wytrzymałość łańcuchów.
Obecnie produkcja jest dużo bardziej zaawansowana i złożona – o czym można przekonać się podczas analizy budowy całego wyrobu. Łańcuch przemysłowy powstaje z wielu niewielkich ogniw, które mogą być wykonane w różnych kształtach, rozmiarach i ze zróżnicowanych tworzyw. Jest to związane m.in. z oczekiwaniami dot. precyzji i trwałości.