Pojazdy gąsienicowe kojarzą nam się przede wszystkim ze sprzętem wojskowym. Okazuje się jednak, że nie tylko czołgi są w nie wyposażone. Na gąsienicach porusza się też mnóstwo sprzętu budowlanego, takiego jak niektóre koparki bądź spychacze. Maszyny gąsienicowe pracują również w lasach, przy wyrębie drzew i innych podobnych zadaniach. Aby pojazd taki mógł pracować poprawnie, musi posiadać sprawne napinacze gąsienicy. W innym przypadku istnieje ryzyko, że będą one spadać. Sprawdzamy jak często należy wymieniać ten podzespół.
Objawy zużycia napinaczy
Jeżeli jesteśmy operatorem sprzętu wskazanego powyżej, zazwyczaj jesteśmy osobiście zobowiązani przez pracodawcę do kontroli stanu maszyny. Dlatego też przed każdym podjęciem danej koparki, spychacza bądź innego pojazdu gąsienicowego, powinniśmy zerknąć na stany napinaczy gąsienic. Jest to element przypominający grubą sprężynę, który przymocowany jest do końcowego koła prowadzącego gąsienicę. Odciąga on całe koło, w ten sposób powodując jej naciąg. Standardowym objawem zużycia będzie słabe napięcie gąsienicy, które zauważymy w czasie jazdy, nawet bez wysiadania z kabiny. Powinniśmy jednak monitorować też stan napięcia wspomnianej sprężyny. Napinacze gąsienicy trzeba wymienić, jeżeli naciąg przekracza ustaloną przez producenta normę. Ten trzeba skonsultować z instrukcją obsługi, która zawsze powinna znajdować się w kabinie pod ręką. Jeżeli zauważymy, że sprężyna wyciągnęła się już nadmiernie, nie powinniśmy rozpoczynać pracy tego typu maszyną.
Konsekwencje uszkodzonych napinaczy
Jeżeli będziemy jeździli z zużytymi bądź zniszczonymi napinaczami gąsienic, może to doprowadzić w skrajnym przypadku do zsunięcia się ich z kół prowadzących. Niestety biorąc pod uwagę z jak dużym i ciężkim sprzętem mamy zazwyczaj do czynienia, naprawa powyższej awarii rzadko będzie możliwa w krótkim czasie. Sama gąsienica waży zazwyczaj kilkaset kilogramów i operowanie nią wymaga specjalistycznego, ciężkiego sprzętu. Jeżeli więc dojdzie do zsunięcia, maszyna staje się niezdolna do dalszej pracy w ułamku sekundy. Właśnie dlatego mamy obowiązek, jako operatorzy takiego sprzętu, regularnie kontrolować napinacze gąsienicy i zgłaszać konieczność ich wymiany, gdy tylko zajdzie taka potrzeba. W skrajnych przypadkach gąsienica może nawet pęknąć, co spowoduje nie tylko niemożliwość dalszej pracy, ale również ogromne koszty zakupu nowego elementu. Tymczasem koszt gąsienic waha się od kilku, do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych, zależnie z jakim pojazdem mamy do czynienia.