Obecnie już niewiele osób decyduje się na bramy do garażu obsługiwane wyłącznie ręcznie. Dzięki zamontowaniu napędu zdecydowanie podnosi się komfort użytkowania. W końcu możemy otworzyć drzwi dzięki pilotowi, bez wychodzenia z samochodu na deszcz i śnieg. Co więcej, bramy wyposażone w system elektryczny są też bezpieczniejsze. Nawet w przypadku wystąpienia awarii możemy zamknąć je tradycyjnym sposobem, dlatego nie musimy się obawiać o nagłe przerwy w dostawie prądu. Tylko jeśli chcemy już założyć napęd, to jak dopasować go do drzwi garażowych?
Na co zwrócić uwagę, kiedy kupujemy napęd do bramy garażowej?
Zazwyczaj jedynym powodem, dla którego rezygnujemy z elektrycznego systemu otwierającego bramę, są ograniczenia w budżecie. Nie da się ukryć, że już zakup drzwi garażowych może nieco nadszarpnąć nasze finanse, ponieważ nie jest to tania inwestycja. Jeśli zatem chcemy także dołączyć automatykę, musimy liczyć się z kolejnymi kosztami. Ta cena może się też znacząco zwiększyć, jeśli zechcemy także nabyć fotokomórki, lampy sygnalizacyjne i inne dodatki, które zapewniają jeszcze większą swobodę i bezpieczeństwo.
Na szczęście nie musimy kupować napędu już wtedy, kiedy brama jest zakładana – równie dobrze możemy najpierw podreperować stan naszej kieszeni, a dopiero później rozejrzeć się za jakimś korzystnym rozwiązaniem. Tym bardziej, że teraz w każdym modelu drzwi do garażu możemy sobie pozwolić na takie udogodnienie.
Napęd do bramy garażowej posiada konkretne parametry, o których musimy pamiętać podczas dokonywania wyboru. Najważniejsza jest tutaj moc, prędkość oraz częstotliwość:
- o sile ciągnięcia i pchania decyduje ciężar bramy, dlatego może się to skrajnie różnić. Niektóre drzwi garażowe są na tyle ciężkie, że wymagają założenia napędu o mocy nawet 1200 N, podczas gdy najlżejsze modele na rynku będą swobodnie obsługiwane już przy sile 400-500 N;
- na prędkość zamykania i otwierania skrzydła również ma wpływ waga, jednak przede wszystkim powinniśmy się tutaj kierować własnymi upodobaniami. Przy obecnym rozwoju technologicznym brama garażowa z napędem może zostać całkowicie otwarta już po upływie zaledwie 15 sekund; w przypadku zdecydowanej większości napędów ten czas nie przekracza pół minuty. Optymalna prędkość to zatem ok. 12 cm/s;
- jeśli napęd jest obsługiwany drogą radiową, to musimy zatroszczyć się o odpowiednią częstotliwość. Tutaj do wyboru mamy dwie możliwości: 868,35 Mhz lub 433,92 Mhz. Niegdyś popularniejszą była ta druga, obecnie to pierwszą uznaje się za bezpieczniejszą.
Warto też zwrócić uwagę, czy napęd do bramy garażowej posiada funkcję regulowania szybkości otwierania, która może znacząco ułatwić codzienne użytkowanie, a przede wszystkim przedłużyć trwałość całego systemu.
Jaki napęd kupić, jeśli mamy garaż dwustanowiskowy?
W przypadku garażu z miejscem na dwa samochody dobór napędu to jedna z fundamentalnych kwestii. Przede wszystkim jednak wszystko zależy od tego, na jakie rozwiązanie się zdecydujemy w kwestii bramy. Możemy bowiem założyć dwa osobne wejścia, tak by pojazdy mogły wjeżdżać i wjeżdżać do środka niezależnie od siebie, albo kupić jedną, dużą bramę.
Jeśli wybierzemy parę pojedynczych drzwi, to równocześnie będzie oznaczało, że musimy kupić dwa napędy. Nie sprawia to żadnych problemów konstrukcyjnych, ponieważ wystarczy założenie dobrej instalacji elektrycznej i podłączenie całego mechanizmu. Każdy z kierowców dostanie osobny pilot do obsługiwania systemu.
Napęd do bramy garażowej podwójnej musi posiadać z kolei znacznie większą moc niż w przypadku pojedynczych modeli. Tutaj szczególnie musimy zwrócić uwagę na to, czy kupujemy sprzęt od uznanego producenta, ponieważ jeśli nastąpi awaria automatyki, ręczne otwieranie i zamykanie może okazać się dość uciążliwe. W końcu tak szerokie drzwi garażowe z pewnością będą sporo ważyć.
Rodzaj bramy a napęd
Najbardziej uniwersalne, jeśli chodzi o instalację automatycznego systemu otwierania, są bramy segmentowe górne i bramy uchylne. Wystarczy po prostu zatroszczyć się o to, by napęd miał odpowiednią moc, jednak będą tutaj pasowały wszystkie standardowe typy. Pamiętajmy jednak, że w przypadku tych bram musimy się upewnić, że mamy wystarczająco dużo miejsca pod sufitem garażu. Wiąże się to nie tylko z konstrukcją drzwi, ale także z faktem, że to właśnie nad wjazdem będą umieszczone elementy automatyki.
Napęd do bramy garażowej musi być silniejszy, jeśli wybierzemy model segmentowy boczny. Dodatkowo w tym przypadku konieczne jest zamontowanie specjalnego ramienia umożliwiającego ciągnięcie skrzydła.
Najtrudniej z zakupem napędu będą mieli właściciele bram rozwieranych. Tutaj również konieczne jest założenie ramienia (lub dwóch, jeśli drzwi są dwuskrzydłowe).